Katholicisme encyclopedie

Prof. dr. J.C. Groot (1955)

Gepubliceerd op 02-01-2020

BEELD GODS

betekenis & definitie

Volgens Gen. 1 : 27, 9 : 6 is de mens geschapen als Gods beeld; de mens gelijkt op God zoals de zoon op zijn vader (Gen. 5 : 1, 3). God heeft in de mens een gelijkenis van zichzelf neergelegd.

Wil men deze gelijkenis nader bepalen, dan diene men te bedenken dat het O.T. de mens ook hier als een lichamelijk wezen ziet, dat het een verheven opvatting heeft van God en aan het begrip ,,beeld” een grotere expressieve waarde toekent dan het moderne spraakgebruik. Het beeld Gods is daarom de gelijkenis met de transcendente God als concreet verwerkelijkt in de lichamelijke mens.De nadruk valt daarbij wel op de functie van de mens om als Gods vertegenwoordiger koninklijk te heersen over de aarde (Gen. 1 : 28; Ps. 8). Daartoe heeft God in hem een weerglans gelegd van de hemelse heerlijkheid (Eccl. 40 : 3).

In het N.T. wordt Christus de vertegenwoordiger van de Vader en de hemelse mens het beeld van de onzichtbare God genoemd (Kol. 1 : 15; 2 Kor. 4 : 4). De verlosten dragen straks in hun opstanding het beeld van Christus (Rom. 8 : 29; 1 Kor. 15 : 45-49), dat zich nu reeds in hen begint te vormen (2 Kor. 3 : 18; Gal. 4 : 19) en gedurende het bestaan op aarde zich uit in morele ongereptheid (Kol. 3 :io; Eph. 4 : 24). Veel nadrukkelijker dan in het O.T. treedt hierin het thema van onze bovennatuurlijke verheffing naar voren. De theologie werkt verder uit in hoeverre het beeld Gods in de mens door de zonde werd geschonden en hoe het in Christus wordt hersteld. Het thema vat in een sprekend symbool geheel het heilsgebeuren samen. A.

H./J. W.