Jannes H Mulder

Jannes H Mulder (2024)

Gepubliceerd op 08-08-2023

Agency

betekenis & definitie

Een agency is de ‘wij-factor’ die ons 'een stem geeft' en zorgt voor saamhorigheid. Een agency is ‘dat wat indirect handelt’ en bijvoorbeeld een groep omstanders aanspreekt op hun verantwoordelijkheid en aanzet tot handelen.

Al denken vele mensen dat zij uit vrije wil binnen de grenzen van heersende regels blijven, steeds zijn er ook agencies die invloed op ons gedrag uitoefenen. Zo’n agency of actorschap beheert elementaire gedragsregels en stimuleert intersubjectiviteit en groepsdenken.

Steeds gaat het om de gedeelde intentie van: ‘zo zijn nu eenmaal onze gewoontes’ of ‘genoeg, we gaan er wat aan doen!’. Culturele agencies leiden ook tot doelgerichte beginselen als sportief gedrag en agencies voeren de regie over onhebbelijkheden als bedriegen.

Nieuwe agencies ontstaan via de kracht van een betekenis gevend verhaal. Voorbeelden zijn bewegingen die 'een stem' of agency krijgen. MeToo, BLM en het narratief van goed voorouderschap ter bescherming van Moeder Aarde. Soms zit een agency mensen in de weg. Zoals het verhaal dat homoseksualiteit een behandelbare aandoening is.

Samenvattend: agencies zijn mentale constructies met bemiddelende functies. Zij zijn van fundamentele betekenis voor individuen, groepen mensen en (sub)culturen.