Wielen voorzien van gewichten om een vliegwieleffect te verkrijgen.
‘Met de volle wielen was de fiets zwaarder om te dragen. Dat was geen verbetering,’ concludeert Eric de Vlaeminck. ‘De wielen met vier grote spaken zijn lichter. Maar zijn bij zijwind minder stuurvast. Omdat de velgen breder zijn, kunnen renners echter beter door modder en slijk rijden.’ (De Gelderlander, 28/01/1955)
De eerste spectaculaire fietsvernieuwing kwam er in 1984. De Italiaan Francesco Moser verbeterde toen op de piste van Mexico City het werelduurrecord van Eddy Merckx twee keer in vier dagen. Moser legde op 19 januari 1984 50,808 kilometer in een uur af. Op 23 januari bracht hij het record op 51,151 kilometer. De Italiaan reed met een fiets met volle wielen en een nieuw ossenkopstuur. Door het ossenkopstuur neemt de renner een meer liggende houding aan, waardoor de luchtweerstand vermindert. Eddy Merckx had zijn record in 1972 gevestigd met een traditionele fiets. (De Tijd, 24/07/2004)