Woordenboek van Populair Taalgebruik

Marc De Coster (2020-2024)

Gepubliceerd op 25-11-2023

zeurterreur

betekenis & definitie

(2001) (inf.) het dwingend gezeur van kinderen om dingen te kopen, daartoe aangezet door internet- en televisiereclame. Meer algemeen ook: het klagen om het klagen: ik wil niet in bad, ik wil geen tanden poetsen enz.

• (Nicoline van der Sijs: Chronologisch Woordenboek. 2001)
• Bovenaan de lijst van favoriete dieren van kinderen prijkt de hond. Toch is het alleen maar af te raden om te zwichten voor de 'zeurterreur' als u zelf geen hondenliefhebber bent. (de Faam en de Faam/ de Vlissinger, 05/05/2004)
• De commercie rond Sinterklaas kan de hebberigheid van kinderen flink in de hand werken. Geen wonder, want ze worden van alle kanten bestookt met een heftig reclamebombardement van de speelgoedfabrikanten. Hoe voorkom je als ouder dat je slachtoffer wordt van de zeurterreur van je kroost? (Het Belang van Limburg, 27/11/2004)
• Zakgeld krijgen is in de Europese landen zo ongeveer een kinderrecht, maar de jaarlijkse 'inkomens' van kinderen liggen wel ver uiteen. Dat blijkt uit een onderzoek van consumentenonderzoeksbureau Datamonitor. Terwijl de jonge Britten elk jaar en blijkbaar ook door middel van chantage ruim 1.100 euro binnenhalen, moet de Spaanse jeugd het stellen met de helft. Wat overal opvalt, is dat 'zeurterreur' de spaarpotjes steeds meer doet aangroeien. (De Morgen, 22/01/2005)
• Tijdens De Zeurterreur leer je meer over opvoeden en verwennen in de consumptiemaatschappij. (Het Nieuwsblad, 07/03/2007)
• Fauconnier was gisterenavond een van de sprekers op een debat over de 'Zeurterreur van de JEP'. (De Standaard, 07/12/2007)
• Je moet ook opletten dat het effect van je kind te plezieren niet omslaat in zeurterreur van kinderen. (De Tijd, 05/09/2009)
• Geniet ervan, want in de tweede helft van dit jaar komt de zeurterreur in alle hevigheid terug. (Daphne Deckers: Geboorte van een gezin. 2010)
• Volgens Pol is pester power, ook wel de jengelfactor of zeurterreur genoemd,een belangrijke factor bij de aankoop van veel producten. 'Kinderen worden steeds dominanter en bepalender.Ze weten precies wat ze willen. (Marie Louise Schipper: De dikke dietist: een pleidooi voor lekker koken. 2012)
• Zeurterreur van een rupsje-nooit-genoeg. Ze krijgt een scootmobiel, een box om het ding in te zetten, een rolstoel, een aanpassing in de auto voor de rolstoel, een rolstoellift, een spiksplinternieuwe aangepaste keuken en toilet, een traplift, thuiszorg en god mag weten wat nog meer. (www.frontaalnaakt.nl, 21/11/2012)
• De marketing maakt handig gebruik van de 'zeurterreur' door kinderen, terwijl ondertussen vandaag de voorkeuren en verlangens worden gevormd die morgen met behulp van hun koopkracht kunnen worden bevredigd. (Kate Raworth: Donuteconomie: In zeven stappen naar een economie voor de 21e eeuw. 2017)