Sohl is de naam van twee verdienstelijke schilders te weten:
Karl Ferdinand Sohn, geboren te Berlijn den 10den December 1805.
Hij oefende zich onder de leiding van Schadow, dien hij in 1826 naar Düsseldorf volgde, en behandelde bij voorkeur antieke onderwerpen of ook tafereelen uit de werken van Tasso, Göthe enz. Tot zijne beste stukken behooren: „Rinaldo en Armida”, — „De schaking van Hylas”, — „Diana en Actaeon”, — „De luitspeelster”, — „Het oordeel van Paris”, — „Romeo en Julia”, — „De beide Leonore’s”, — en „De vier Jaargetijden”. Hij is een meester in de behandeling van het vleesch en in het scheppen van vrouwenfiguren, alsmede in het vervaardigen van portretten. In 1830 vergezelde bij Schadow naar Italië, bezocht vervolgens België, Nederland en Frankrijk, werd in 1832 leeraar aan de Académie te Düsseldorf, in 1838 professor in de schilderkunst aldaar, en overleed te Keulen den 25sten November 1867.
Wilhelm Sohn, een neef van den voorgaande en geboren te Berlijn in 1830.
Hij vertrok in 1837 naar Düsseldorf en ontwikkelde zich onder de leiding van zijn oom, waarna hij zich op reis begaf. Hij schilderde aanvankelijk historiestukken, zooals: „Christus bij den storm op het meer (in het stedelijk muséum te Düsseldorf)”, — „Christus op den Olijfberg (te Jauer in Silezië)”, — en „Genoveva”, maar bepaalde zich vervolgens bij het genre. Zijne „Gewetensvragen (1864, in het muséum te Karlsruhe)”, — en vooral zijn „Consult bij een advocaat (1866, in het muséum te Leipzig)” worden zeer geroemd. Daarop werd hem een groot stuk besteld voor het Pruissisch Nationaal Muséum, en hij leverde daarvoor: „De avondmaalsviering van eene aanzienlijke Protestantsche familie”. In 1874 werd hg leeraar aan de schilderacadémie te Düsseldorf. Hij is lid der Académie te Amsterdam en te Stokholm en verwierf op tentoonstellingen te Amsterdam, Berlijn en Parijs de groote gouden medaille.