Winkler Prins

Anthony Winkler Prins (1870)

Gepubliceerd op 19-03-2018

Brunel

betekenis & definitie

Onder dezen naam vermelden wij:

Marc Isambard Brunel, den ontwerper en aanlegger van den tunnel onder de Theems te Londen Hij werd geboren den 25sten April 1769 te Hacqueville bjj Andelys in het Fransche departement de l’Eure. Hij was aanvan­kelijk bestemd voor den geestelijken stand, maar had meer lust om ingenieur te worden, hoewel hij er genoegen in moest nemen, in zeedienst te treden, waarbij hij bleef van 1786 tot 1792. Gedurende de Omwenteling begaf hij zich naar Amerika onder voorwendsel van koren te koopen; daar echter werd hij van wege de stad New-York belast met het bestuur eener geschutgieterij en met de versterking van den havenmond. In 1799 vertrok hij naar Londen en bragt er zijne uitvinding — eene machinale blokmakerij — op staatskosten in toepassing. Daarna bedacht hij een toestel om te zagen, bouwde in 1811, op last der Admiraliteit, een zaagmolen in het Arse­naal en slaagde daarin zoo goed, dat het Ko­ninklijk Genootschap (Royal Society) hem tot lid benoemde.

In 1819 ontwierp hij het plan, hetwelk zijn naam onsterfelijk heeft gemaakt, namelijk dat van den aanleg van den tunnel onder de Theems, doch eerst in 1825 kon hij met hulp eener vereeniging van aandeelhouders tot de uitvoering overgaan. Dit werk werd, na het overwinnen van talrijke moeijelijkheden, in 1842 voltooid. Reeds in 1838 was Brunel vice-president van het Koninklijk Ge­nootschap geworden en in 1841 tot baronet verheven. Hij overleed te Londen den 12den December 1849.

Isambard Kingdom Brunel, een zoon van den voorgaande. Hij werd geboren te Portsmouth in 1806, bezocht onderscheidene scholen in Frankrijk en keerde in 1827 naar Engeland terug, waar hij deel nam aan den tunnelbouw. Voorts was hij de bestuurder van den aanleg van den Great-Western-spoorweg van Londen naar Bristol. Daarna bouwde hij de ketting­brug van Hungerford, eene der langste in Engeland, had het toezigt op den aanleg van een gedeelte van den Sardinisch-Toscaanschen spoorweg en stichtte gedurende den Krim-oorlog een hospitaal aan de Dardanellen. Daar­enboven is hij de bouwmeester van eenige reusachtige schepen, namelijk van de “Great Britain”, de “Great Western”, en de “Levia­than (Great Eastern)”. Hij overleed den 15den September 1859.

< >