Concurrentie-analyse is het in de marketing algemeen gehanteerde, niet gespecificeerde begrip, waarmee het geheel aan ondernemingsactiviteiten wordt aangeduid, dat gericht is op de beeld-vorming van het optreden en de effecten van concurrerende krachten binnen de bepaalde markt ten aanzien van de betreffende aangeboden productformule.
Zie ook: analyse, concurrent, concurrentie, concurrentiekracht, effect, marketing, markt, onder-neming en productformule.
De analyse richt zich op drie niveaus, te weten:
•1eMacroniveau: De beeldvorming op marktniveau ten aanzien van de intensiteit en aard van de concurrentie, alsmede de verwachtingen dienaangaande voor de toekomst.
•2eMesoniveau: De beeldvorming op bedrijfstakniveau ten aanzien van de intensiteit, aard en effecten van de concurrentie, onder meer met betrekking tot de winstgevendheid van de on-dernemingen, alsmede de verwachtingen dienaangaande voor de toekomst.
•3eMicroniveau: De beeldvorming op ondernemingsniveau ten aanzien van de intensiteit, aard en effecten van de concurrentie, onder meer met betrekking tot de winstgevendheid van de onderneming en het zogenaamde ‘marktgedrag’, zoals de ontwikkeling van haar marktpo-sitionering, de specifieke ondernomen en te ontplooien activiteiten, de gevoerde communica-tie en reacties op marktontwikkelingen, alsmede de verwachtingen dienaangaande voor de toekomst.
Zie ook: bedrijfstak, ontwikkeling en winst.
De analyse van het marktgedrag van de concurrenten dient zich onder meer te richten op:
•De strategie en doelstellingen van de onderneming en de uitwerking daarvan in de ‘marketing-mix’.
•De intensiteit en aard van de zakelijke relaties, de bereikte resultaten dienaangaande en de be-reidheid tot (verdere) samenwerking.
•Het in beeld brengen van ieders specifieke sterke en zwakke punten en van de mogelijkheden deze te beïnvloeden.
•De karakteristieken van het gedrag als reactie op, dan wel als motor achter ontwikkelingen in de markt.
Zie ook: marketingmix, strategie en SWOT(I).
Tags: analyse – bedrijfstak – concurrent – concurrentie – concurrentiekracht – effect – marketing – marketingmix – markt – marktgedrag – onderneming – ontwikkeling – productformule – strategie – SWOT(I) – winst.