Vastgoedmanagement

Willem G. Keeris (2018-2019)

Gepubliceerd op 30-05-2019

Concurrentie

betekenis & definitie

Concurrentie is het algemeen gehanteerde, niet gespecificeerde begrip, waarmee het totaal van de ondernemingsactiviteiten wordt aangeduid, binnen het krachtenveld van (min of meer) soort-gelijke activiteiten van een of meer concurrenten en dat daar dan ook qua strategisch/tactisch beleid op is afgestemd, teneinde desondanks de gestelde ondernemingsdoelstellingen te kun-nen effectueren.

Ook wel genoemd: mededinging.

Zie ook: beleid, concurrent, concurrentiekracht, concurrentievoordeel, onderneming, strategisch en tactisch.

Het begrip is niet eenduidig gedefinieerd.

Zo wordt er ook wel onder verstaan het totaal aan concurrenten, waar de invloed van wordt ondervonden.

Die tweede interpretatie van het begrip sluit aan op de andere naamgeving, mededinging, want voor een onderneming is in feite bepalend de mate van ondervonden concurrentie. In bepaalde gevallen en zeker in bepaalde culturen, zoeken concurrenten elkaar ook op voor wat betreft vestigingslocatie, om zich zodoende beter in de markt te kunnen positioneren. En ook vanuit het gemak voor de klanten, die zo een beter overzicht gepresenteerd krijgen van aanbod en aanbieders met betrekking tot hun (specifieke) vraag en behoeften. Daarop wordt in de eerste omschrijving niet direct ingegaan, maar wel impliciet, omdat daarbij het profiel van de concur-renten benoemd is als (min of meer) vergelijkbare aanbieders, met inperking dus van het totaal aan concurrenten.

Bij de overwegingen ten aanzien van concurrentie moet worden meegenomen, dat de financiële mogelijkheden van de afnemers van de aangeboden producten, goederen, of diensten, beperkt zijn. Daardoor zal elke afgesloten transactie de mogelijkheden voor de afzet van andere aan-biedingen bemoeilijken, zodat in feite niet alleen geconcurreerd wordt met een aanbod van min of meer gelijke aard en prijsstelling. Zie ook: aanbieding, aanbod, afzetsnelheid (gemiddelde), dienst, goed, prijsstelling, product en transactie.

Hierdoor kunnen verschillende hiërarchische niveaus van concurrentie worden onderscheiden, te weten:

•Behoefte-concurrentie: Concurrentie tussen de meerdere verschillende behoeften van de af-nemer, die niet allemaal en in dezelfde mate ingevuld kunnen worden.
•Generieke concurrentie: Concurrentie tussen verschillende aanbiedingen, die gericht zijn op het invulling geven aan eenzelfde behoefte van de afnemer.
•Productvorm-concurrentie: Concurrentie bij eenzelfde aanbod, maar dan tussen meerdere verschillende productspecificaties als uitvoeringsvarianten.
•Merken-concurrentie: Concurrentie tussen meerdere verschillende merken van substituten van eenzelfde aanbod.

In het algemeen wordt aangenomen, dat de druk op een onderneming ten gevolge van onder-vonden concurrentie een positieve uitwerking heeft. En wel door de noodzaak extra prestaties te leveren en met name ten aanzien van de beheersing van kosten en de kwaliteitszorg. Maar ook – en dat niet op de laatste plaats – door de grotere aandacht, die geschonken moet worden aan de afnemer en diens behoeften, wensen en eisen en de omzetting daarvan in het eigen be-leid. Deze voordelen zouden opwegen tegen het nadeel, dat door concurrentie ondervonden wordt met betrekking tot de prijsstelling van de aangeboden productformule. Zie ook: behoefte(n), klant, kosten, kwaliteitszorg, prestatie, prestatieniveau en productformule. Tags: aanbieding – aanbod – afzetsnelheid (gemiddelde) – behoefte-concurrentie – behoef-te(n)beleid – concurrent – concurrentiekracht – concurrentievoordeel – dienst – generieke con-currentie – goed – klant – kosten – kwaliteitszorg – mededinging – merken-concurrentie – on-derneming – prestatie – prestatieniveau – prijsstelling – product – productformule – product-vorm-concurrentie – strategisch – tactisch – transactie.