Ik wil wedden, dat alle jongens en misschien ook wel alle meisjes weten, wat dwarsliggers zijn. Vooral als je jong bent, heb je een grote belangstelling voor de spoorwegen en je wilt dan van alles weten, hoe het heet.
Zo hoor je dan ook, dat de dwarsbalken, die dwars onder de rails liggen, dwarsliggers heten of, als je nog vakkundiger wordt ingelicht, „biels”. Die dwarsliggers dienen, om er de rails op te bevestigen en ook om de belasting, die op die rails drukt, als er een trein over gaat, over een breder oppervlakte van den bodem te verdelen.In Nederland gebruikt men vrijwel algemeen houten dwarsliggers: zware balken van eiken-, beuken-, grenen- of larixhout, die met een bederfwerend middel zijn doortrokken. In ’t buitenland gebruikt men ook wel ijzeren dwarsliggers. Als je b.v. in Duitsland reist, kun je ’t goed horen, als je over ijzeren dwarsliggers rijdt. Ijzeren dwarsliggers zijn duurzamer, maar houten liggen vaster en schijnen beter geschikt voor onze bodemgesteldheid.