Ensie Encyclopedie

Redactie Ensie (2022)

Gepubliceerd op 01-01-2019

Minimax-algoritme

betekenis & definitie

Het Minimax algoritme staat (bijna) letterlijk voor het

minimaliseren van het maximaal haalbare voor tegenpartijen tijdens een

spel.

Het Minimax-algoritme wordt gebruikt om tijdens een spel continu

de optimale zet te vinden. Oftewel: het algoritme gaat op zoek naar eigen winst en dwarsboomt

graag de tegenpartij.

Het Minimax-algoritme is gebaseerd op een drietal aannames:

1. Er zijn twee spelers.
2. Er wordt geen informatie achtergehouden.
3. Iedere zet is het directe gevolg van de zet ervoor (dus toeval speelt

geen rol).

In deze categorie spellen vallen onder andere boter-kaas-en-eieren, vier-

op-een-rij, schaken en het Oost-Aziatische Go. Steen-papier-schaar valt

bijvoorbeeld weer niet onder deze categorie, omdat er informatie wordt

achtergehouden. Monopoly of Backgammon ook niet, omdat bij deze

spellen kans een rol speelt.

Het Minimax-algoritme is alleen toepasbaar in combinatie

met de eerder genoemde aannames. Daarnaast kan de game tree ook

simpelweg te groot worden om te analyseren.

Bij schaken zijn er na iedere zet gemiddeld 35 reacties mogelijk. Om alle

mogelijke scenario’s te evalueren die zich kunnen voordoen binnen twee

zetten, moeten er 35 x 35 = 1225 scenario’s worden bestudeerd. Drie zetten

betekent 42.875 scenario’s, vier zetten 1.500.625, en zo verder.

In het spelletje Go zijn er na iedere zet gemiddeld 250 reacties mogelijk.

Ga dat maar eens uittekenen... Computers beperken zich daarom vaak

tot een beperkt gedeelte van een beslisboom om, met behulp van het

Minimax-algoritme, een strategische keuze te maken.