Een micromoment is een kortstondig mobiel moment van een informatie behoefte die realtime antwoord of oplossing behoeft.
Het begrip ‘micro-moments’ werd voor het beschreven door Forrester-analist Josh Bernoff (2014). In het rapport “Micro Moments Are The Next Frontier For Mobile” wordt gesteld dat we continue worden blootgesteld aan een verscheidenheid van gebeurtenissen en informatie die belangrijk voor ons zijn. Deze micro-momenten voltrekken in een split second, maar worden unieke contact momenten waarin bedrijven daadwerkelijk relevant kunnen zijn door de behoeften van hun klanten direct te bevredigen.
Hoe? Mensen gebruiken hun smartphone 177 minuten per dag. Google Search, Apple Siri, Microsoft's Cortana of Facebook Messenger bieden mobiele diensten die aan de hand van jouw contextuele vraag of behoefte realtime via je mobiel reageren om tijdens een micro-moment de juiste informatie, antwoorden of oplossingen te geven. Voor bedrijven is het dus belangrijk om op het juiste moment met de juiste informatie te reageren.
Google wil dit fenomeen met het onderzoek Micro-Moments: "Your Guide to Winning the Shift to Mobile" naar een hoger niveau tilt. Google onderscheidt vier momenten waarop bezoekers een bepaalde behoefte proberen te vervullen:
Ik-wil-dit-weten moment: Moment van onderzoek waar wordt gezocht naar informatie of inspiratie.
Ik-wil-dit-nu moment: Moment dat iemand op zoek is naar een locatie, bedrijf of winkel in de buurt.
Ik-wil-kopen moment: Moment waarop een koop intentie wordt aangegeven.
Ik-wil-dit-doen moment: Moment voor of na een aankoop waarbij men wil willen weten hoe iets werkt.
Virtuele Persoonlijke Assistenten (VPA) die aan de hand van jouw context, realtime reageren om je in zo'n micro-moment te voorzien van de juiste informatie, worden dus steeds belangrijker.