Ensie Encyclopedie

Redactie Ensie (2022)

Gepubliceerd op 03-03-2016

Gastheerschap

betekenis & definitie

Gastheerschap is het verzorgen van een gast en hem of haar oprechte aandacht bieden, met als doel de gast zich zo welkom mogelijk te laten voelen. Deze functie wordt vaak vervuld door horecamedewerkers.

Woorden die nauw verwant zijn aan gastheerschap zijn ‘gastgerichtheid’ en ‘gastvriendelijkheid’. Deze begrippen worden vaak samengevat in de Engelse term ‘hospitality’. Veel studies bevatten deze term. Dat wil zeggen dat in die studie aandacht wordt besteed aan het aanleren van gast-verwelkoming, het verzorgen van gasten en alles wat dat met zich meebrengt.

Gastheerschap kan vanuit het perspectief van de gastheer worden bekeken of vanuit het perspectief van de gast. De gastheer beschrijft gastheerschap als het proces van continue anticipatie en het (in verschillende of fluctuerende mate) aanpassen van vijf kernwaarden: vriendelijkheid, respect, aandacht, toegankelijkheid en behulpzaamheid. Met deze kernwaarden proberen zij gasten een zo goed mogelijke (product)beleving te bieden.

Behalve simpelweg het toepassen van deze kernwaarden in de praktijk, moet er ook sprake zijn van oprechte en intrinsieke motivatie tot het willen toepassen hiervan. Verder straalt een gelijk teamverband tussen gastheren ook meer positiviteit uit naar gasten dan een hiërarchische top-down werkstructuur.

Het andere perspectief vanuit waar gastheerschap bekeken kan worden, is die van de gasten. Voor hun is het belangrijk om aandacht te krijgen van de gastheren, maar bovenal om zich welkom te voelen. De beleving die hen geboden wordt door de gastheer staat centraal en zorgt voor een emotioneel verband tussen bedrijf/product en gast. Deze emotionele waarde die door de gast is toegekend, bevoordeelt een bedrijf/product ten opzichte van een vergelijkbaar bedrijf/product.