Brennerpas - De 1370 M. hooge Alpenpas, op de waterscheiding tusschen de N. en de Z. Tiroler rivieren, resp. de stroomgebieden van de Inn (Donau) en de Etsch en dien men wel als de scheiding van Oost- en Centraal-Alpen aanneemt. Daar men vanaf Innsbruck door het dal van de Sill en dan door de dalen van Eisack en Etsch geen andere hinderpaal heeft dan den vrij lagen B., waarover sinds 1772 een straatweg en sedert 1867 een spoorweg loopt, is dit van ouds een der beste verbindingswegen tusschen Duitschland en Italië. Uit de overblijfselen, die men er gevonden heeft, blijkt, dat de Etruscers dezen pas reeds als handelsweg gebruikten en in de Middeleeuwen liep over den B. ook de zoo belangrijke handelsweg van Venetië naar Augsburg, dien ook de Duitsche keizers gewoonlijk volgden op hun tochten naar Italië. De Brennerspoorweg loopt in aansluiting met de lijnen van de Oostenrijksche Südbahngesellschaft van Innsbruck over den B. en over Brixen naar Bozen.
Voor deze lijn, uitgevoerd naar de plannen van den ingenieur Karl Etzel, heeft men 27 tunnels moeten boren en zijn 60 bruggen gebouwd; op vele plaatsen is de helling 1: 40. Deze spoorweg vormt echter de snelste verbinding tusschen Duitschland en Italië, terwijl de belangrijkheid nog aanzienlijk verhoogd is door den aanleg van talrijke zijlijnen. Op den B. zijn de gebouwen der electrische krachtinstallaties, die haar bestaan te danken hebben aan het groote verval van de Sill.