Beton-perronkap heeft het econom. voordeel boven ijzeren of gedeeltelijk ijzeren en gedeeltelijk houten kap, dat zij zeer weinig onderhoud kost, het techn. voordeel, dat de ondergelegen perrons beter beschermd zijn tegen zonnewarmte en tegen winterkoude en het esthetisch voordeel, vooral bij perrons met gebogen plattegronden en aansluitend aan gebouwen, van rustiger en duidelijker aanzicht dan de dunne ijzeren vakwerkliggers en -spanten. — In Duitschland zijn onderscheidene uitgevoerd met als meest eenvoudig type op het station Rheydt de Parapluie-kap en als zeer monumentaal type op het station Leipzig hetTongewelf,dragend op verhoogde dwars- en langsbogen. — In Nederland zijn te Maastricht perronoverkappingen van gewapend beton tot een oppervlakte van ongeveer 7700 M2 gebouwd volgens ontwerpen van het Bouwbureau der S.S., uitgevoerd door de N.V. Betonijzerbouw te Amsterdam. — De algemeene vorm is die van de Parapluie-kap. Om de 27 M. zijn geheel doorgaande dwarse dilatatievoegen aangebracht. — De afstand der pooten is 9 M. hart op hart. — De afdekking geschiedt door dubbele laag mastiek, waarover gebrand fijn grind. De beton-oppervlakte der dragende deelen is gebouchardeerd. — Met cloisonné-tegels zijn eenvoudige versieringen aangebracht in de pooten.
Inloggen
Log hier in om direct te kunnen beginnen met schrijven.
Favorieten
Wil je dit begrip toevoegen aan je favorieten? Word dan snel vriend van Ensie en geniet van alle voordelen:
- Je eigen Ensie account
- Direct toegang tot alle zoekresultaten
- Volledige advertentievrije website
- Gratis boek cadeau als welkomstgeschenk