Merken begrippenlijst

Henk Huizinga (2000)

Gepubliceerd op 23-01-2023

merkentrouwhiërarchie

betekenis & definitie

merkentrouw (zie ald.) komt in verschillende gradaties voor.

In rangorde van hoge tot geen enkele trouw: - de complete, volledige of absolute merkentrouw zoals bij merkdrang; - de verdeelde merkentrouw; zie merkenvoorkeur. - acceptatie van een merk zonder daaraan trouw te zijn of er zijn voorkeur over uit te spreken: zie merkacceptatie; - het bewust zijn van het bestaan van een merk zonder daar ervaring mee te hebben: zie merkbekendheid; - wel bekend zijn met een merk maar dit afwijzen: zie merkafwijzing; - volkomen onbekend zijn met het bestaan van een merk: zie merkonbekendheid.Een andere indeling is van L.G. Schiffman en L.L. Kanuk (1983) in: acceptabele merken (evoked set);

de niet-acceptabele merken (inept set); de niet overwogen merken (overlooked set); de bekende merken (awareness set). Syn. merkentrouwindex, merkentrouwladder.

< >