XYZ van de klassieke muziek

Katja Reichenfeld (2003)

Gepubliceerd op 21-03-2017

Roger Sessions

betekenis & definitie

Roger Sessions (Brooklyn 1896-Princeton 1995) was een Amerikaans componist,traditioneel van in stelling, maar openstaand voor ontwikkelingen in de Europese muziek In New York studeerde hij bij Ernest Bloch.

Van 1925 tot 1933 verbleef hij in Europa waar hij contact had met de muzikale fine fleur, en waar hij zijn Eerste symfonie (1927) en zijn Vioolconcert (1935) schreef. Terug in Amerika kwam zijn productie aanvankelijk langzaam op gang. Zijn Tweede symfonie (1946) en zijn eerste opera, The trial of Lucullus (1947) op tekst van Brecht staan vooral onder invloed van Stravinski. Vanaf 1950 maakte hij een vrij gebruik van de twaalftoonstechniek, vooral in de opera Montezuma (1964). Met de jaren werd Sessions productiever. De meeste van zijn werken schreef hij zelfs tussen zijn 60e en 85e jaar. Zijn meesterwerk uit de late periode is When Lilacs Last in the Dooryard Bloom'd (1964-70) op tekst van Walt Whitman.

Sessions' reputatie berust vooral op zijn negen symfonieën. Daarin gaf hij vorm aan zijn ervaringen met de wereld en aan zijn betrokkenheid met gebeurtenissen die Amerika troffen, zoals de oorlog in Vietnam. Hij vond het wel belangrijk om een Amerikaanse stijl te ontwikkelen, maar niet, zoals Aaron Copland, door volksmuziek of jazz in zijn muziek te gebruiken. 'Verkeerde eenvoud' vond hij dat. Sessions gebruikte grote, hecht geconstrueerde vormen, vol van chromatiek en contrapunt. Steeds blijkt zijn vakmanschap, maar die staat altijd in dienst van zijn verbeeldingskracht.

Oeuvre
2 opera's; 20 werken voor orkest waaronder verschillende soloconcerten; 8 werken voor stem met orkestbegeleiding; 12 kamermuziekwerken; 9 werken voor piano solo.