Katholieke Encyclopaedie

Uitgeverij Joost van den Vondel (1933-1939)

Gepubliceerd op 05-06-2019

Direct Mail

betekenis & definitie

(Eng.), veelgebruikte verzamelterm (het best te vertalen met: gerichte reclame) voor die reclamemiddelen, waarvan de adverteerder, die ze toepast, weet bij wie of bij welke groep van personen ze terecht komen, hetzij door postbezorging of rondbrenging huis aan huis, verspreiding via de winkeliers aan hun klanten; in tegenstelling dus met advertenties, aanplakbiljetten, transparanten in trams, e.d. Op straat uitgereikte strooibiljetten vormen een overgang tusschen deze twee hoofdreclamevormen.

De volgende middelen zijn bij Direct Mail in gebruik: circulaire-brief of -kaart, bijsluitertje, verkoopsbrief, folder, broadside, prijscourant, catalogus, antwoordkaart, huisorgaan, brochure, boekje, sluitzegels, orderformulieren, vloeiblad. Slewe Directographieën Directographieën worden verkregen door het negatief direct op de metalen plaat te copieeren. Hiertoe wordt de metalen plaat eerst met een beschuttende huid overtrokken en hierop wordt de lichtgevoelige huid aangebracht. Betreft het een autotypie, dan wordt eerst een raster op de lichtgevoelige huid gecopieerd. Vervolgens wordt het negatief op de plaat overgebracht. Door middel van etsen wordt dan de plaat tot een cliché verwerkt. Ronner Directoir → Ondergoed.