Begin februari 2003 werd de bekende zoekmachine Google uitgeroepen tot merk van het jaar 2002. De eenvoudige website
Overigens is Google zelf niet blij met dit nieuwe werkwoord. Zij zijn bang dat dit ten koste zal gaan van de kracht van de merknaam. Immers, je kunt ook op andere zoekmachines googelen. Merkenspecialist Bas Kist schreef hierover in NRC Handelsblad: ‘Google heeft last van het Spa- of Aspirine-effect. In Engeland en de Verenigde Staten gebruiken steeds meer internetters het werkwoord to google als ze het hebben over “iets zoeken op internet”, of dit nu met Google of met een andere zoekmachine gebeurt. Ook in Nederland begint het googelen in te raken.’
Googelen wordt niet alleen gebruikt voor ‘zoeken op internet’, maar ook kent ook een specifieke toepassing: zoeken op internet naar informatie over een potentiële partner. Hierover schreef de Volkskrant in mei 2003: ‘Onder daters is het googelen razend populair. Zo weet je voor de eerste ontmoeting alles al van een potentiële kandidaat. Of denk je althans. Of het klopt, doet er dan niet meer echt toe. Google overschrijdt straks de term voor internet, het wordt het begrip voor informatie in de breedste zin van het woord, voor heden en verleden.’
Googelen klinkt als koekelen en ook in die spelling wordt het soms gebruikt. Eén voorbeeld: ‘Hai beste Nikky, Eindelijk even tijd om een berichtje te sturen over jouw site. Dit is niet de eerste keer dat ik erop zit te koekelen.’ Ook de verbogen vorm gegoogeld komt reeds tientallen malen op internet voor.