Woordenboek van Eufemismen

Marc de Coster (2004)

Gepubliceerd op 17-08-2018

direct maii(ing)

betekenis & definitie

ongewenste reclame verzonden per mail of het benaderen van de consument via de telefoon om allerlei diensten of producten aan te smeren. Het woord werd (in het Engelse taalgebied) voor het eerst opgetekend in 1930. ‘Direct’ omdat het rechtstreeks van de afzender of beller komt zonder dat de geadresseerde of opgebelde persoon hier tegenin kan gaan. De Amerikaanse junkmail is duidelijker maar is in Engelstalige landen geen eufemisme want daar klinkt het te negatief. Direct mail heeft vooral in de zakenwereld een mooiere klank. Nog omfloerster is ‘direct marketing’ want hier is het bezwarende woord ‘mail’ weggevallen.

Op basis van de creditcard-gegevens wordt ook bepaald welke direct mailing naar welke klant moet worden verzonden: wie een flesje Chanel Egoiste van zijn VISA-krediet laat afschrijven, kan een paar weken later de Hugo Boss-folders in de bus verwachten.

Elsevier, 21-11-98

< >