1) Oude banne-schutsluis te Westzaan, aangelegd ter plaatse van de eerdere overtoom. Vaartuigen die van de Overtoomsluis gebruik maakten, kwamen vóór de aanleg van het Noordzeekanaal uit op het IJ en nadien op Zijkanaal E.
De vroeg 17e eeuwse sluis verbond Westzaan via de Weelsloot met het IJ. Hierdoor was hij voor het westelijk deel van de banne van groot belang. In 1722 werd besloten dat de kosten ten laste van de gehele banne zouden komen; bezwaren hiertegen van de Zaandorpen bleven vruchteloos. Vier jaar eerder had de sluis (66 voet lang en 15 voet wijd) een grondige restauratie ondergaan. Tot in de 19e eeuw bleef de Overtoomsluis in tamelijk druk gebruik. Doordat handel en nijverheid zich steeds meer in het oostelijk deel van de polder concentreerden, nam het aantal schuttingen echter af. Na de Tweede Wereldoorlog is de sluis nog vrijwel alleen van belang voor de recreatievaart en agrarisch vervoer.2) Voormalige schutsluis tussen het Oostzaner Twiske en het IJ (later Zijkanaal I). In 1964 werd deze sluis vervangen door een duikersluis. Aanvankelijk was deze Overtoomsluis van groot belang voor het dorp Oostzaan. In de 17e eeuw was hij gebouwd als houten schutsluis, in 1713 werden stenen sluismuren aangebracht. Hij werd vooral gebruikt voor het vervoer van agrarische produkten. Schepen die te groot waren konden via een overtoom worden overgewonden. De meeste handelsschepen meerden echter bij de Overtoom af, waarna de goederen uit of op kleinere vaartuigen werden overgeladen.