Corporate identity betekenis & definitie

Een bedrijfsidentiteit of bedrijfsimago is de manier waarop een bedrijf zich aan het publiek presenteert.
Bedrijfsidentiteit is een primaire onderdeel van de bedrijfscommunicatie, met als doel de identiteit te behouden en op te bouwen om in overeenstemming te zijn met de bedrijfsdoelstellingen van het bedrijf en deze te vergemakkelijken.

Corporate identity bestaat uit drie elementen. Design, hieronder verstaan we beelden, symbolen en vormen. Dit is wat de verschillende doelgroepen zien. Communicatie: investor relations, public relations, employer branding, corporate communication. Dit is wat de doelgroepen horen en lezen. Gedrag: dresscode, taalgebruik, begroeting aan de telefoon. Hier gaat het over hoe je je als organisatie tegenover de stakeholders gedraagt.
Deze drie elementen worden gebruikt om een visueel statement over zichzelf te maken en om zijn bedrijfsfilosofie over te dragen. Het is een blijvend symbool van hoe een bedrijf zichzelf ziet, hoe het door andere bekeken wil worden en hoe andere herkennen en onthouden. In tegenstelling tot bedrijfsimago (dat is ‘daarbinnen’ een veranderlijke mentale indruk), is bedrijfsidentiteit ‘daar buiten’ zintuigelijke ervaring die wordt overgebracht door zaken als gebouwen, decor, logo, naam, slogan, briefpapier, en wordt grotendeels niet beïnvloed door zijn financiële prestaties en ups en downs in zijn fortuinen.