= gedekte tafel.
De meest bekende, en meest gezaghebbende godsdienst-codex bij de Joden.
De Talmud, verzameling van bepalingen, uitspraken, discussies, is eigenlijk geen wetboek. Zelfs in de Mischna (de kern van den Talmud) worden meer dan eens verschillende beschouwingen naast elkander geplaatst, zonder dat er uitspraak wordt gedaan. Er zijn in de Mischna uitspraken, onmiddellijk ontleend aan de Thora, dat zijn de z.g. Halakha en zulke uitspraken zijn natuurlijk bindend. In geval van onzekerheid, is een uitspraak van Akiba beslissend.
Rabbi Joseph ben Ephraim Karo, doorgaans Jozef Karo genoemd heeft het Jodendom een grooten dienst bewezen, door een verklaring te leveren op de vier Turim van Ascheri, genaamd Beth-Jozef (huis van Jozef).
Ascheri had zijn uitgebreide commentaar, in 4 deelen, genoemd naar de edelsteenen in de borstlap van den Hoogepriester. Alle wetten werden er in behandeld, die in de verstrooiïng nog van toepassing waren, met alle beslissingen over bepaalde gevallen door groote rabbijnen tot op zijn tijd. Dit groote werk kwam tot stand in het begin der 14e eeuw.
Twee eeuwen later schreef Karo zijn verklaring op de 4 deelen van Ascheri, daarbij gebruik makend van nieuwe beslissingen. In 1488 werd Jozef Karo in Spanje geboren en was dus een Sefardi. Met zijn voorname en geleerde familie verliet hij Spanje toen hij nog een kind was. Hij heeft gewoond in Nikopolis en Adrianopel, maar zijn eigenlijke woonplaats is Safed in Palestina geweest, waar hij ook (1575) als 87-jarige grijsaard is gestorven. In Safed was destijds het centrum van Joodsche geleerdheid. Karo was leerling van Rabbi Jacob Berabs, dien hij opgevolgd is als Rabbijn.
De titel Sjulchan-aruch of gedekte tafel, wilde te kennen geven dat iedereen het boek kon gebruiken omdat het begrijpelijk geschreven was. Karo de Sefardi had geen rekening gehouden met beslissingen over Poolsche rabbijnen en daarom heeft Mozes Isserlee (doorgaans Remo genoemd, in den codex van Karo aangegeven waar de Poolsche ritus anders beslist dan de Spaansche.
De Sjulchan-aruch is in 4 deelen verdeeld. Het is nog het wetboek voor de Joden, want er is nog geen nieuwe codex verschenen. Wel hebben voorname rabbijnen verklaringen gegeven over bepaalde gevallen, maar dat is nog geen nieuwe codex.