Robert Cialdini betekenis & definitie

Robert Cialdini is een Amerikaanse hoogleraar Psychologie en Marketing aan Arizona State University. Hij werd geboren op 27 april in 1945 in Milwaukee, Wisconsin. Hij is vooral bekend om zijn boek "Invloed" uit 1984 over beïnvloeding en marketing en zijn daaruit voortkomende beroemde zes principes van overtuigen.

Robert Cialdini studeerde Sociale Psychologie aan de universiteit van North Carolina. In 1970 behaalde hij zijn PhD. Daarna volgde hij nog een postmaster aan Columbia University en gaf gastcolleges bij diverse universiteiten. Tegenwoordig is hij professor emeritus in de Psychologie en Marketing aan Arizona State University. Ook is hij vaak te zien als spreker op diverse congressen, zoals bij het seminar 'De Psychologie van het Overtuigen'.

In 1984 publiceerde hij zijn boek "Influence: The Psychology of Persuasion" ("Invloed" in het Nederlands). Het boek werd een internationale bestseller met ondertussen al meer dan twee miljoen verkochte exemplaren. Het is vertaald in wel 30 verschillende talen. In zijn boek laat Cialdini zien hoe beïnvloeding werkt in de praktijk. Hij ging hiervoor zelf drie jaar ‘undercover’ bij autodealers, fondsenwervers en telemarketeers om te observeren hoe mensen beïnvloed worden in dit soort praktijksituaties.

Cialdini ontdekte dat er zes universele principes van beïnvloeding zijn: wederkerigheid, commitment en consistentie, sociale bewijskracht, sympathie, autoriteit en schaarste. Deze principes worden door verkopers vaak toegepast om mensen te verleiden tot bepaalde acties.

Naast "Influence" schreef Cialdini nog twee andere boeken; "Yes! 50 Scientifically proven ways to be persuasive" en "The Small BIG: Small changes that spark a big influence", over hoe kleine interventies grote effecten kunnen hebben. Tevens is hij oprichter van "INFLUENCE AT WORK", een bedrijf gericht op het verbeteren van prestaties van bedrijven en particulieren met behulp van ethische beïnvloedingsstrategieën. Al met al wordt Robert Cialdini beschouwd als dé autoriteit op het gebied van overtuiging en beïnvloeding.