Afra de Berk

MSc. Sociale Psychologie & Communicatiewetenschap

Gepubliceerd op 09-11-2015

Schaarste

betekenis & definitie

Schaarste betekent dat er maar weinig van iets beschikbaar is, er is spanning tussen behoeften (de vraag) en middelen (het aanbod). Schaarste is tevens één van Cialdini’s beïnvloedingsprincipes, waarbij het inhoudt dat middelen die moeilijker verkrijgbaar zijn, of lijken te zijn, als waardevoller worden gezien.

Bij schaarste is de vraag groter dan het aanbod. Het principe van schaarste wordt vaak toegepast in de marketing- en reclamewereld. Een goed voorbeeld is de zin “op = op!” bij promotie van een bepaald product, of de toevoeging “nog slechts 2 exemplaren beschikbaar”. Vaak hoeft het niet zo te zijn dat een product werkelijk schaars is. Door consumenten slechts het idee te geven dat er een beperkte voorraad is, schatten ze het product van hogere waarde en zijn ze sneller tot kopen geneigd. Ook zijn mensen door de indruk van schaarste soms bereid om meer voor een product te betalen.

Schaarste hoeft niet alleen betrekking te hebben op het aanbod, maar kan ook betrekking hebben op tijd. Een voorbeeld is te zien bij webshops met bepaalde dagdeals, waarbij een aftellende klok je als consument verleidt om zo snel mogelijk te beslissen over je aankoop. Ook met exclusieve aanbiedingen die slechts op een beperkte dag of dagdeel gelden (“Enkel via de webshop vanavond tussen 18:00-22:00!”) proberen marketeers de consumenten over te halen tot een snelle aankoop.