Woordenboek van Populair Taalgebruik

Marc De Coster (2020-2024)

Gepubliceerd op 08-04-2020

wast een berg, kost een beetje

betekenis & definitie

(1992) reclameslogan voor Witte Reus. Op teevee: een reusachtig wit laken in een weiland, helemaal onder de modder, wordt in een reuze wasmachine gedaan. En dat met deze slagzin.

• Daarom is het gehalte van enzymen in Dixan dubbel zo hoog als in de andere twee Henkelmiddelen. De Dixanklant zal dus gevoelig zijn voor parels, als daarmee de waskracht verhoogd wordt. De Witte Reus klantenkring bestaat daarentegen uit mensen die daar minder waarde aan hechten en vooral op de prijs letten. De slogan is niet voor niets al jaren 'wast een berg, kost een beetje. De Persil-fan tenslotte hecht weer meer aan zorg voor de was. Alles moet lekker zacht worden en de kleuren moeten helder blijven. (Trouw, 17/10/1992)
• Wasmiddelenreclame is veelal opgeleukte productreclame, gericht op techniek of prijs: wast een berg, kost een beetje, wast witter, wast zachter, niets is veiliger et cetera. (Susanne Piet: Het Groot Communicatiedenkboek. 2005)
• Het onderscheidend vermogen kan zowel in het product zitten ('Wast een berg') als in de prijs ('Kost een beetje') als wel in de combinatie ('Wast een berg, kost een beetje'). (Huub van Zwieten: De z(z)p'er als merk: on- en offline personal branding. 2012)
• Bijbehorende leus: Wast een berg, kost een beetje. De reclame en de slogan zijn een klassieker, maar de woorden worden ook vaak – al dan niet per ongeluk – omgedraaid: Kost een berg, wast een beetje.(Christine Liebrecht & Tefke van Dijk: Ik verf tot ik sterf. 2017)
• Wast een berg, kost een beetje. Sinds mensenheugenis de reclameleus van Witte Reus. Gevonden op Twitter: Ik wil later een vrouw uit een indianenstam die dan Witte Reus heet want ja, Witte Reus wast een berg, kost een beetje. (Jaap Toorenaar: Hoe verzinnen ze het? 2019)