Woordenboek van Populair Taalgebruik

Marc De Coster (2020-2024)

Gepubliceerd op 08-06-2020

droog

betekenis & definitie

1) (1950) (Hilversum, radio) zonder echo of zonder achtergrondmuziek.

• Nee, dat er een „kuch-filter" zou bestaan, door middel waarvan hinderlijk gehoest en gekucht niet zou „doorkomen", is een echt radiograpje wat technici graag bedrijven ten koste van groentjes in etherland! Maar de technicus kan iemand wel „droog" of „natter" doorgeven, zonder dat er water of een handdoek aan te pas hoeft te komen. Het wil n.l. zeggen: met of zonder echo laten spreken. En dat maakt een heel verschil. (De Heerenveensche courant, 07/07/1950)
• Droog: zonder achtergrondmuziek. "Deze spreek doe ik wel even droog." (www.uithilversum.nl, dj. jargon. 2006-2009)

2) (2013) (hiphoppers) zie citaat.

• Toch hoeft de extreme stoerheid van rappers niet altijd nadrukkelijk bezongen te worden, want rappers zijn naast fris, vers en ziek gelukkig ook nuchter. Jiggy Djé komt ‘droog als een boterham’. Als je droog bent, ben je rustig, en dat is weer stoer. Kraantje Pappie, een jonge rapper uit Groningen, maakte in 2013 het nummer Werkveld, waarmee hij jongeren enthousiast probeerde te maken voor het leger. In het hiphopleger of bij de hiphoplandmacht zou het hokje ‘geschikt’ in ieder geval aangevinkt worden als je droog bent. Droog heeft ook een figuurlijke betekenis, afgeleid van de letterlijke betekenis ‘zonder vocht’. In die zin kan een boterham droog zijn, maar Jiggy koppelt juist deze betekenis terug naar zijn figuurlijke droogheid. (Vivien Waszink: Woord! De taal van nederhop. 2013)

3) (1958) (televisie) (van een repetitie) zonder camera of microfoon.

• Want tijdens de drie weken „droge" repetities (waaraan nog geen camera of microfoon te pas komt) kan de regisseur het allemaal glashelder voor zich zien, in de studio blijkt dikwijls dat een aanwijzing uit het draaiboek nog de nodige moeilijkheden schept. (Algemeen Handelsblad, 01/11/1958)

4) (2011) (toneel) zie citaat.

• ‘Ik behoor tot de groep van de zogenaamde “droge” acteurs. Dat houdt in: eerst de tekst onderzoeken, daar gedachten over ontwikkelen en de ongeschreven laag van een tekst, de subtekst, ontdekken. Dat wat zich achter de woorden bevindt. Het impliceert ook dat je je niet meteen, zoals de “natte” acteur, laat meeslepen door gevoelens. (Kester Freriks: Naar het theater. 2011)