Fell (Spoorwegstelsel van) noemt men eene wijze, om spoorwegen tegen hellingen te bouwen. Zij is voorgeslagen door den Engelschen ingenieur Fell, ten behoeve van een spoorweg over den Mont-Cenis, totdat de tunnel door dien berg in gereedheid zou wezen. De lengte van dien weg — tusschen St. Michel en Susa — is 75000 Ned. el, — een afstand, die met de diligence in 9 en des winters in sleden in 11 uren werd afgelegd, en de gemiddelde klimming 1 op 25,6.
Bij deze was dus eene aanmerkelijke wrijving der spoorraderen noodig, om den trein vooruit te doen rollen. Hij wist die wrijving te verkrijgen door het plaatsen van een 3de spoor tusschen de 2 gewone sporen, en daarmede horizontale raderen in verband te brengen. Fell ontving vergunning om dien spoorweg te bouwen. Deze werd den 15den Junij 1868 geopend, en aanvankelijk bediend met 12 locomotieven, 19 personen- en 99 goederenwagens. Gemelde horizontale drijfraderen worden door eene veer, die de machinist regelen kan, tegen het middenspoor gedrukt. Hoewel men door middel van gaanderijen enz. zooveel mogelijk tegen sneeuwvallen enz. gewaakt had, stond deze spoorweg des winters meermalen stil. — Ook in Brazilië bij de stad Novo Friburgo werd in 1870 een spoorweg naar het stelsel van Fell over de Siérra gelegd.