Vastgoedmanagement

Willem G. Keeris (2018-2019)

Gepubliceerd op 30-05-2019

Concurrentiekrachten

betekenis & definitie

Concurrentiekrachten is het in de marketing algemeen gehanteerde, niet gespecificeerde begrip, waarmee het totaal aan werkende krachten in een markt wordt aangeduid, die het effect hebben de intensiteit en aard van de onderlinge concurrentie tussen aanbieders van (min of meer) ge-lijk of soortgelijk aanbod te beïnvloeden.

Zie ook: aanbod, concurrent, concurrentie en concurrentiekracht, concurrentievoordeel en effect.

Gewezen wordt op het verschil in interpretatie tussen het gebruik in enkelvoud en meervoud van het begrip concurrentiekracht en van concurrentiekrachten. In het eerste geval gaat het om de uitgangspositie en bij de tweede omschrijving om de werkende invloeden.

Er worden vijf verschillende concurrentiekrachten onderscheiden, te weten:

•1eDe mate van concurrentie tussen op dat moment actieve aanbieders, de zogenaamde ‘interne concurrentie’, of ‘horizontale concurrentie’.
•2eDe mogelijkheid van toetreding van nieuwe concurrenten op die markt, met andere woorden, de hoogte van de toetredingsdrempel.
•3eDe kracht en de macht van de onderhandelingspositie ten opzichte van de gelieerde onderne-mingen binnen de bedrijfskolom.
•4eDe kracht en de macht van de onderhandelingspositie ten opzichte van de (eind)afnemers.
•5eDe invloed die van substituten uitgaat.

Zie ook: afnemersgedrag, klant en onderneming.

Tags: aanbod – afnemersgedrag – concurrent – concurrentie – concurrentiekracht – concurren-tievoordeel – effect – interne concurrentie – horizontale concurrentie – klant – onderneming.

< >