Balanced scorecard is de benaming voor het managementinstrument, waarmee pro-actief de mogelijkheid wordt geboden de prestaties van de bedrijfsprocessen van de betreffende onder-neming in beeld te brengen, via formulering van de processen, na te streven doelstellingen, onderlinge afstemming en toetsing.
Zie ook: bedrijf, management, prestatie, prestatieniveau, proces, De opstelling van de balanced scorecard geeft inzicht in de onderlinge verbanden van de ver-schillend gerichte activiteiten en dwingt daardoor tot afstemming. Het geheel van die activitei-ten moet in balans gebracht worden, waar het model naar genoemd is. Dat alles conform de gestelde strategische uitgangspunten. De schematische beeldvorming daarvan is de ‘score-card’. Die scorecard biedt de mogelijkheid op aangegeven punten de voortgang binnen de processen te controleren. Daardoor wordt meer zekerheid verkregen ten aanzien van het suc-cesvol uitvoeren van de bepaalde strategie. Zie ook: balans, strategie, strategisch en succesbepalende factoren.
De scorecard wordt gebruikelijk opgesteld vanuit vier verschillende invalshoeken, zoals onder-staand aangegeven. Maar niets weerhoudt de gebruikers ervan naar eigen inzichten en gelet op de specifieke situatie, waarin die onderneming zich bevindt, een of meer invalshoeken er-aan toe te voegen. De vier invalshoeken, die de basis vormen, dekken de belangrijkste aspec-ten uit de context af en zijn de:
•Financieel-economische.
•Klant-doelgroep(en) en de markt.
•Interne organisatie.
•Innovatie en het lerend vermogen.
Zie ook: doelgroep, financieel, economie, innovatie, klant en organisatie.
Tags: balans – bedrijf – doelgroep – economie – financieel – innovatie – klant – management – organisatie – prestatie – prestatieniveau – proces – scorecard – strategie – strategisch – suc-cesbepalende factoren.