Redactie Ensie

Webcare begrippen omschreven

Gepubliceerd op 24-03-2016

Webcare

betekenis & definitie

Webcare verwijst naar de online service die een onderneming of een bedrijf aanbiedt en waarop klanten op een snelle en toegankelijke manier vragen kunnen stellen. Webcare dient er op deze manier voor om klanten vlug te helpen met problemen en eventuele klachten.

Webcare heeft voor een onderneming verschillende functies. Waar webcare in eerste instantie met name werd gebruikt om klanten online service te bieden en helpen met problemen, wordt webcare tegenwoordig ook steeds vaker gebruikt om de klanttevredenheid en andere vormen van marktonderzoek. Webcare kan op deze manier dus zowel reactief, waarbij men reageert op een gebruiker, of proactief, waarbij men actief contact zoekt met een klant of gebruiker. Hoewel een onderneming via een eigen website hiermee ook de eigen webcare kan verzorgen, wordt de webcare vaak ook afgehandeld via sociale media als Facebook, Linkedin of Twitter.

Door middel van webcare zijn zowel de externe als interne informatiestromingen van ondernemingen korter geworden. Gebruikers kunnen binnen een klik op een knop in contact staan met een persoon van het bedrijf, terwijl binnen het bedrijf klachten of problemen zeer snel kunnen worden doorgegeven aan de betreffende afdeling.

Hoewel webcare bijdraagt een een nieuwe vorm van snelle klantenservice, zijn er ook kritische geluiden te horen. Zo kunnen ondernemingen webcare aanbieden als persoonlijke hulp, waarbij men er van uit gaat dat iemand persoonlijk de wensen van een gebruiker afwerkt, terwijl men in feite slechts een voorgeprogrammeerd advies hierover krijgt.