Redactie Ensie

Webcare begrippen omschreven

Gepubliceerd op 24-03-2016

Klanttevredenheid

betekenis & definitie

Klanttevredenheid verwijst naar het adequaat vervullen van verwachtingen die een klant heeft over een bepaald product. Ondernemingen hechten vaak veel waarde aan klanttevredenheid, dit kan namelijk tekenend zijn voor de kwaliteit van een product.

De meeste ondernemingen, zowel klein, middel, als groot, hechten veel waarde aan klanttevredenheid. Hierdoor proberen bedrijven klanten als het ware aan zich te binden. Een klant die een product heeft gekocht en hier tevreden over is, zal er bij de aankoop van een nieuw product een voorkeur hebben voor het betreffende bedrijf dat het product aanbiedt. Klanttevredenheid is hiermee een belangrijke indicator voor het algehele functioneren van een onderneming.

Een onderneming kan op diverse manieren erachter komen of een klant tevreden is of niet, de meest gebruikelijke manier hiervoor is een grootschalig klanttevredenheidsonderzoek. Hierbij wordt een groot deel van de bestaande klanten benaderd en gevraagd wat hun ervaringen zijn over een bepaald product. Daarnaast kan een bedrijf een klantenservice hebben met een proactief insteek. Waar een klantenservice doorgaans wordt ingezet om problemen of vragen van klanten respectievelijk te verhelpen of te beantwoorden, kan de klantenservice ook proactief worden ingezet, waarbij er gericht vragen worden gesteld aan een klant. Dit kan tevens op verschillende manieren, bijvoorbeeld telefonisch, maar ook online via een website of sociale media, zoals Facebook of Twitter. In het laatste geval spreekt men ook wel over webcare.