is een Engels woord, dat samengesteld betekent.
Nu zouden jullie misschien denken, dat een compound-machine een machine is, die uit verschillende cylinders is samengesteld. Dit is wel zo, maar er komt nog bij, dat deze cylinders achtereenvolgens met elkaar verbonden zijn. Wat we hiermee bedoelen?
Een compound-stoommachine heeft twee of meer cylinders. De stoom, die zich bevindt in een ketel onder hogen druk, stroomt nu naar den eersten cylinder en brengt daar den zuiger in beweging. Daar die stoom nog enige spanning heeft, zou het onvoordelig zijn, die naar de buitenlucht te laten ontsnappen; daarom voeren we dezen nu naar een tweeden cylinder, waar hij opnieuw een zuiger in beweging brengt. Soms leidt men daarop den stoom nog naar een derden cylinder.
Zoals jullie ziet, gaat de stoom achtereenvolgens naar de cylinders en brengt daar telkens een zuiger in beweging. Dat gebeurt als het ware trapsgewijze.
De eerste cylinder heet, omdat de stoom daarin onder hogen druk komt, hoogdrukcylinder; het tweede middeldrukcylinder en de derde laagdrukcylinder.
Stoomboten en ook locomotieven worden soms met compoundmachines uitgerust.
In ons land komen bij locomotieven der Nederlandse spoorwegen geen compoundmachines voor. Wel in het buitenland. De stoomdruk, die in ons land gebruikt wordt bij stoomlocomotieven, is niet zo hoog, dat we hiervan trapsgewijze gebruik kunnen maken, om er veel voordeel van te hebben.