Gepubliceerd op 14-03-2021

Stoom-omnibus

betekenis & definitie

is een engelsche vinding, een soort van automobiel. De nieuwste is die, door de firma Penock en Co. te ’s Gravenhage geïntroduceerd.

Hij wordt gestookt met petroleum, of liever met petroleumgas, dat automatisch gedurende den rit wordt verkregen door verwarming van de petroleum welke uit reservoirs onder den wagen met 112 atmosfeer druk wordt geperst naar de stookplaats, welke zich vóór den wagen, onder den daar aangebrachten stoomketel bevindt. Vóór den aanvang van den eersten rit wordt de petroleum circa 15 minuten met spiritus voorverwarmd en de persinrichting met de hand in beweging gebracht. Daarna geschiedt alles door automatische beweging. De stoom wordt, na den motor, welke onder het voertuig aangebracht, op de achterwielen werkt, in beweging te hebben gezet, gecondenseerd, waardoor het mogelijk is met een betrekkelijk kleine hoeveelheid water een tweetal ritten te doen, waarna door een injector het waterreservoir in een minimum van tijd weder wordt gevuld. De kracht door den stoom geleverd bedraagt ongeveer 25 p.k., doch kan voor het nemen van hellingen of voor bijzonder snellen gang tot 40 p.k. worden opgevoerd. Als regel wordt niet sneller gereden dan 10 a 12 k.m. per uur, doch met gemak kan deze snelheid tot 20 k.m. worden verhoogd.

De eerste in ons land, op de lijn Duinoord—Staatsspoor, werd 1905 (Oct.) in dienst gesteld; hij biedt plaats voor 16 personen. Er is gerekend op een petroleumverbruik van 8 a 10 liter per uur, en daar het petroleumreservoir 200 liter kan bevatten, behoeft het petroleumreservoir slechts eens per dag te worden gevuld. Voor op den wagen is plaats voor den chauffeur en een chauffeurleerling. De bediening van het toestel is vrij eenvoudig. Een kruk dient om den wagen te sturen; de snelheid wordt geregeld door een knop, waarmede de stoomdruk wordt verminderd of versterkt. Om stil te staan wordt de stoom eenvoudig afgesloten, de wagen stopt dan bijna onmiddellijk.

Voor alle zekerheid is nog een stoomrem aangebracht, die tegenstoom kan geven, terwijl nog een voetrem zal worden geconstrueerd. Voorts heeft de wagen een handel, waarmede vier verschillende versnellingen kunnen worden verkregen, en een kruk, om achteruit te kunnen rijden. Vlak voor den bestuurder bevinden zich de manometers voor den stoom- en oliedruk. De machine is zoo geconstrueerd, dat het olieverbruik automatisch wordt verminderd of afgesloten, wanneer de stoomdruk te hoog mocht worden, terwijl bovendien een tweetal veiligheidskleppen afdoenden waarborg opleveren tegen alle gevaar van het springen van den ketel, door overmatigen druk.

< >