Rob Gehring

Advocaat bij Pels Rijcken & Droogleever Fortuijn

Gepubliceerd op 21-03-2017

Relevante markt

betekenis & definitie

De bepaling van de relevante markt is een instrument om de grenzen van de mededinging tussen ondernemingen af te bakenen.

De bepaling van de 'relevante markt' kan van doorslaggevende invloed zijn bij de beoordeling van een mededingingszaak. De rechter verlangt namelijk van de partij die zich op het mededingingsrecht beroept dat hij voldoende inzicht geeft in "de voor de beoordeling essentiële feiten en omstandigheden, zoals een zorgvuldige marktafbakening, de relevante marktstructuur en de marktkenmerken, alsmede het daadwerkelijk functioneren van de relevante markt(en) en van het effect daarop van de gestelde inbreuken" (Hoge Raad 21 december 2012, NJ 2013/155).

De relevante markt valt uiteen in (i) een relevante productmarkt en (ii) een relevante geografische markt.

(i) De relevante productmarkt wordt door de Europese Commissie als volgt gefineerd:
"Een relevante productmarkt omvat alle producten en/of diensten die op grond van hun kenmerken, hun prijzen en het gebruik waarvoor zij zijn bestemd, door de consument als onderling verwisselbaar of substitueerbaar worden beschouwd.".

(ii) De relevante geografische markt wordt door de Europese Commissie als volgt gefineerd:
"De relevante geografische markt is het gebied waarbinnen de betrokken ondernemingen een rol spelen in de vraag naar en het aanbod van goederen of diensten, waarbinnen de concurrentievoorwaarden voldoende homogeen zijn en dat van aangrenzende gebieden kan worden onderscheiden doordat daar duidelijk afwijkende concurrentievoorwaarden heersen.".