Social Selling betekenis & definitie

Social selling zijn alle activiteiten die je kunt ondernemen op sociale media om een tweerichtingscommunicatie te creëren met bestaande of potentiële klanten. Door deze interactie in 2 richtingen ontstaat een verkennende relatie of een klantenbinding omdat de ene partij reageert op de andere. Hierdoor kan invloed worden uitgeoefend.

Verandering, in de zin van een nieuwe visie hanteren of de aankoop van een oplossing of het kiezen van een nieuwe leverancier, ontstaat steeds in een interactie. Een verkoper zal bijvoorbeeld vragen stellen en luisteren. Echter ook de klant moet vragen stellen en luisteren. Want de klant moet het in de eerste plaats aan zichzelf verkocht krijgen. Daarvoor heb je een interactie-dialoog en hieruit volgend een relatie nodig. Zonder deze interactie geen verandering of verkoop. Via Social Selling activiteiten kun je al een eerste interactie initiëren in de zogenaamde pre-salesfase. Social Selling kan ook ingezet worden om de klantenrelatie verder te onderhouden, in de zogenaamde aftersalesfase.

Social Selling activiteiten die leiden tot interactie zijn bijvoorbeeld: deelnemen aan groepsdiscussies, actief zijn op fora en chats, gericht contact leggen via mailboxen of messaging services met potentiële klanten, zelf groepen opstarten waar leden zich kunnen aanmelden en waarin ze kunnen participeren, reageren op berichten en updates, ... Het verschil met een mailing is dat de doelgroep die je wilt benaderen direct uitgenodigd wordt om te reageren of om in dialoog te gaan. Dit interactief kenmerk van social selling activiteiten laat daarom toe directe invloed uit te oefenen. Je geeft bij elke interactie iets weg en je kunt zo ook telkens iets ontvangen, bijvoorbeeld in de vorm van aandacht of informatie. Er ontstaat aldus een relatie.

Laatst bijgewerkt 22-12-2015