Huisstijl betekenis & definitie

De huisstijl is gebaseerd op de identiteit van een bedrijf of organisatie. Hierbij gaat het zowel om de visuele zaken (design) als om de communicatie en het gedrag van de werknemers.

De huisstijl kan gezien worden als een eerste kennismaking met een bedrijf. Met de huisstijl in enge zin wordt gedoeld op de symboliek van een bedrijf. Hierbij kan men denken aan het bedrijfslogo, de naam, het ontwerp van de website en het gebruik van bepaalde lettertypes. De huisstijl zorgt ervoor dat een organisatie herkenbaar is. Wat belangrijk is, is dat de huisstijl niet gelijk is aan de identiteit, want de huisstijl bepaalt de identiteit voor een deel. De huisstijl is meer een afspiegeling van de identiteit van een bedrijf of organisatie. Daarnaast zorgt het ervoor dat de identiteit van het betreffende bedrijf zichtbaarder wordt. De huisstijl is vaak zichtbaar in bijvoorbeeld het briefpapier dat een bedrijf gebruikt of het ontwerp van dia's tijdens powerpointpresentaties. De huisstijl wordt vaak beheerd door de communicatieafdeling van het bedrijf of de organisatie.

Ensiegebruikers willen de geschiedenisprijs winnen! Stem ook mee in slechts 3 seconden.Stem nu op Ensie | Encyclopedie sinds 1946