Redactie Ensie

Parfum begrippen omschreven

Gepubliceerd op 05-07-2016

Eau de Cologne

betekenis & definitie

Eau de Cologne is een term binnen de parfumerie die aangeeft hoe sterk de geur van een bepaald parfum is. Eau de Cologne is dan ook de benaming voor een bepaald percentage van parfumolie in het betreffende parfum.

Op veel geurtjes en parfums kan men de term eau de cologne vinden. De verwijst niet primair naar een bepaalde geur of de herkomst van het betreffende parfum, maar naar de concentratie van parfumolie in het parfum. Alle parfums bestaan in wezen uit een olie die is opgelost in alcohol en water. Dit impliceert dat er altijd een bepaalde verhouding is tussen deze bestandsdelen. In geval van eau de cologne bevat het betreffende parfum 3-7 procent parfumolie. Hiermee staat eau de cologne voor een licht parfum, met een zeer lage concentratie parfumolie. Gewone parfums hebben vaak een concentratie parfumolie van 20 tot 40 procent.

Naast de verwijzing naar de concentratie parfumolie, is eau de cologne een van de bekendste parfums ter wereld die al in de 18e eeuw werd verkocht. In de praktijk betekende dit vooral dat koningen en hoge edelen het geurtje gebruikten. De naam van dit parfum is afkomstig van de stad Keulen, waar de oudste parfumfabriek ter wereld zich bevindt, namelijk Farina gegenüber. De traditionele eau de cologne was een mix van citrus, bloemen, kruiden en hout. Een zeer bekende variant van eau de cologne is 4711. Uit verschillende bronnen van officiële hofleveranciers, bleek dat onder andere Napoleon Bonaparte en koningin Victoria vaste afnemers waren van ‘das Kölnische wasser’, oftewel eau de cologne.