Redactie Ensie

Parfum begrippen omschreven

Gepubliceerd op 05-07-2016

2016-07-05

Eau de parfum

betekenis & definitie

Eau de parfum is een overkoepelende term voor parfums en geurtjes met een bepaalde concentratie parfumolie. Eau de parfum is binnen de parfumerie sterker dan eau de cologne en eau de toilette, maar niet zo sterk als normaal parfum.

Op veel parfums kan men de term eau de parfum vinden. De verwijst niet naar een bepaalde geur, maar naar de concentratie van parfumolie in het parfum. Alle parfums bestaan in wezen uit een olie die is opgelost in alcohol en water. Dit impliceert dat er altijd een bepaalde verhouding is tussen deze bestandsdelen. In geval van eau de parfum bevat het betreffende parfum 10 tot 20 procent parfumolie. Hiermee staat eau de parfum voor een vrij sterk parfum, met een redelijk hoge concentratie parfumolie. Het is hiermee lichter dan een normaal parfum, maar sterker dan eau de cologne en eau de toilette. Gewone parfums hebben vaak een concentratie parfumolie van 20 tot 40 procent, terwijl eau de cologne en eau de toilette een concentratie parfumolie van respectievelijk 3 tot 7 en 5 tot 15 procent hebben.


Hoewel eau de parfum en gewoon parfum in het dagelijks leven vaak door elkaar worden gebruikt, wordt er binnen de parfumerie wel degelijk een onderscheid gemaakt tussen deze twee parfumtypen en hun verschillende concentratie parfumolie. Desalniettemin is het in de praktijk vaak lastig om een goed onderscheid te maken. Dit ligt ten grondslag aan het feit dat diverse parfumfabrieken en parfumeries een andere standaard hanteren voor de concentratie parfumolie. Sommige gebruiken voor eau de parfum een standaard van 10 procent parfumolie, andere van 20 procent. Hierdoor wordt het ene parfum met een concentratie parfumolie van 10 procent bestempeld als eau de parfum, terwijl het andere parfum wordt bestempeld als een eau de toilette.