Oosthoek Encyclopedie

Oosthoek's Uitgevers Mij. N.V (1916-1925)

Gepubliceerd op 29-06-2020

Gagné

betekenis & definitie

Robert Mills, Amerikaans leerpsycholoog, *21.8.1916 North Andover (Massachusetts). Gagné studeerde aan Yale University en Brown University.

Tot 1958 werkte hij bij de Amerikaanse luchtmacht, waar hij zich bezighield met problemen op het gebied van personeelsopleiding. In 1958 werd Gagné hoogleraar aan Princeton University, in 1962 verbonden aan het Institute for Research te Pittsburgh, in 1966 hoogleraar aan de universiteit van Californië (Berkeley) en sinds 1969 is hij hoogleraar aan de universiteit van Florida (Tallahassee). Gagné heeft op onderwijsgebied internationale bekendheid verworven met zijn boek ‘The conditions of learning’, waarin hij acht vormen van leren onderscheidt, die opklimmen van eenvoudige naar meer omvattende intellectuele vaardigheid: signaal-leren, het leren van prikkel-antwoordkoppelingen, het vormen van gedragsketens, het vormen van verbale ketens, het maken van meervoudige onderscheidingen, het leren van begrippen, het leren van regels en probleemoplossend leren. De hiërarchie binnen de intellectuele vaardigheden wordt gedemonstreerd aan het feit dat het onderwijskundig een verstandige aanpak is de leerling b.v. eerst de verschillen tussen voorwerpen bij te brengen (meervoudige onderscheidingen) voordat men van hem verlangt dat hij deze voorwerpen in een bepaalde klasse of groep kan onderbrengen (hanteren van regels). In latere publikaties gaat Gagné uit van vijf hoofdcategorieën van leerresultaten: intellectuele vaardigheden, cognitieve strategieën, verbale informatie, motorische vaardigheden en attitudes. Ook hier kunnen leerresultaten uit de categorieën niet onafhankelijk van elkaar bereikt worden.

Een ‘cognitieve strategie’ is een vorm van interne organisatie van het leergedrag die het mogelijk maakt een verscheidenheid aan problemen op efficiënte wijze aan te kunnen pakken; beschikken over zo’n strategie betekent dat men, voor een bepaald type probleem geplaatst, weet welke informatie men dient te verzamelen, welke regels te gebruiken en hoe men wat moet analyseren; zo’n strategie kan men zich echter niet eigen maken zonder een degelijke hoeveelheid verbale informatie over het probleem en zonder het beschikbaar hebben van een aantal ‘intellectuele vaardigheden’ die in principe van pas kunnen komen bij het oplossen van het probleem. In de visie van Gagné op het leren bestaat er een nauwe relatie tussen leergedrag en te leren inhoud; leerinhouden moeten daarom nauwkeurig geanalyseerd worden ten einde de deelvaardigheden op te kunnen sporen die de leerling zich in een bepaalde hiërarchische volgorde eigen moet maken, wil hij het gewenste einddoel bereiken. Werken: The conditions of learning (1965; 2e herz. dr. 1970), Principles of instructional design (1974).