Merken begrippenlijst

Henk Huizinga (2000)

Gepubliceerd op 23-01-2023

co-branding

betekenis & definitie

Eng. het samen merken; het gezamenlijk merken, het voeren van twee (of meerdere) merken van verschillende organisaties/bedrijven op een identiek wervende manier op het zelfde product.

Deze organisaties brengen de beide merken ook afzonderlijk op de markt. Co-branding beoogt wederzijdse merkentransfer (ieders eigen sterke merkimago moet in staat zijn wederzijds een halo-effect of op andere wijze synergie te bewerkstelligen). Daarnaast tracht men omzet te genereren door de zogenaamde kruisbestuiving van de marktsegmenten. Een bijzondere vorm van co-branding is composite brand extension (zie ald.), waarbij twee aanbieders samen een nieuw product op de markt brengen. Zijn de merken afkomstig van dezelfde aanbieder, dan is sprake van endorsement branding (zie ald). Gaat het slechts om een gemerkt onderdeel van het product (dus bijv. Intel inside op computers van diverse aanbieders), dan hanteert men doorgaans de term ingrediënt branding (zie ald.).

< >