De sociale waardering in eigen ogen en in de ogen van je sociaal relevante groep. In veel culturen , bijv. de Turkse, Koerdische, Irakese, Marokkaanse en ook in de mediterrane culturen, spelen eer en het daarmee onverbrekelijk verbonden begrip schande een belangrijke rol. Eer hebben , of het verlies daarvan, treft niet alleen een individu, maar heeft zijn weerslag op een gehele familie.
Wie zijn eer verliest, heeft daarmee de naam van de familie in het ongerede gebracht. Die eer is voor een groot deel afhankelijk van het zedelijk gedrag van de vrouwen en het wordt als de taak van de man nen gezien om daarover te waken. De eerbaarheid van de familie kan vooral worden geschaad in de omgang met personen van het andere geslacht. Na haar eerste menstruatie mag een meisje uit traditionele kringen daarom niet meer omgaan met jongens of mannen die niet tot haar familie behoren, zonder begeleiding van mannelijke familieleden. De koran verbiedt seksualiteit buiten het huwelijk.
Een vrouw die vreemdgaat, een dochter die haar maagdelijkheid voor het huwelijk heeft verloren of trouwt met een niet-moslim, ze tasten de eer van de familie aan. Ook privé-problemen die openbaar worden of kinderen die op het criminele pad geraken, leveren schande op. Dan wordt van de mannen verwacht dat zij maatregelen treffen. Als dat niet gebeurt, is dat ook beschadigend voor de eer. Sociaal heeft dat voor de mensen die het treft grote gevolgen (zie ook awra, eerwraak, huma, maagdelijkheid , namus, schaamtecultuur en serfe ).