Logistieke begrippen omschreven

Redactie Ensie (2016)

Gepubliceerd op 21-10-2016

Frontoffice

betekenis & definitie

De frontoffice is binnen een onderneming de afdeling die als het ware aan de voorkant opereert. De frontoffice is het gezicht van een onderneming. Medewerkers van de frontoffice staan in nauw contact met klanten en zorgen ervoor dat bestellingen worden geleverd.

In de frontoffice van een transportbedrijf staan medewerkers continu in contact met klanten en handelen zij bestellingen af. De frontoffice is hiermee in zeker zin verantwoordelijk voor de omzet van een onderneming, zij zorgen ervoor dat goederen worden verkocht. Aan de andere kant van de frontoffice zit de backoffice, oftewel de afdeling die verantwoordelijk is voor de inkoop van goederen en het contact met leveranciers. Het verschil tussen frontoffice en backoffice is voornamelijk gelegen in het feit dat de frontoffice in contact staat met klanten en goederen verkoopt, terwijl de backoffice de gegevens van deze klanten en verkopen verwerkt en bijhoudt.

De precieze werkzaamheden van de frontoffice verschillen per onderneming, maar klantcontact staat hierin altijd centraal. Daarnaast kunnen de verschillende functies van het frontoffice uiteenlopen. Een medewerker van de receptie is bijvoorbeeld onderdeel van de , maar een verkoper of een medewerker van een sales afdeling kan ook worden gezien als frontoffice medewerker.