Logistieke begrippen omschreven

Redactie Ensie (2016)

Gepubliceerd op 20-10-2016

Backoffice

betekenis & definitie

Backoffice is een term uit de bedrijfsvoering die verwijst naar een afdeling binnen een onderneming die als het ware aan de achterkant van de onderneming opereert. Medewerkers van de backoffice hebben daardoor doorgaans geen contact met klanten.

In de backoffice van een onderneming, vaak in de logistiek, zorgen medewerkers voor goed contact met klanten en de inkoop van producten. De backoffice is hiermee voor een groot deel verantwoordelijk voor de middelen die een onderneming nodig heeft om producten te verkopen. Het verkopen van producten gaat via de zogenaamde front office, de afdeling waar medewerkers in nauw contact staan met klanten.

Werkzaamheden van medewerkers in het backoffice hebben met name betrekking op administratieve ondersteuning van bedrijfsmatige activiteiten. Hierbij kan worden gedacht aan het opstellen van offertes en contracten aan leveranciers, zorgen voor een voorraad waarmee kan worden voldaan aan de wensen van klanten en het beheren van bedrijfsdossiers of accounts. De werkzaamheden van een backoffice kunnen echter per onderneming zeer uiteenlopen. Zo zullen de werkzaamheden van een IT-bedrijf met name gericht zijn op systeembeheer, terwijl de werkzaamheden van een backoffice van een logistiek bedrijf met name gericht zijn op inkoop van producten.