Lisette Gerbrands

(Eind)redacteur Sanoma, Libelle TV en Libelle

Gepubliceerd op 22-12-2016

Data Driven

betekenis & definitie

Data-driven is binnen de marketing een aanduiding voor onder andere het uitzetten van strategieën en het vaststellen van verbeterpunten op basis van data. Bij data-driven marketing worden beslissingen niet genomen op basis van intuïtie of eerdere ervaringen, maar op basis van data.

Data-driven betekent in brede zin dat beslissingen worden genomen of vooruitgang wordt geboekt op basis van data. Marketing is een van de vakgebieden waarin het maken van data-driven keuzes een relatief nieuw concept is. Het proces van digitalisering heeft het mogelijk gemaakt om allerlei gegevens van consumenten met betrekking tot koopgedrag te verzamelen en om te zetten naar data. Deze data kan vervolgens worden gebruikt om te dit koopgedrag te analyseren.

Op basis van analyses kunnen vervolgens keuzes binnen de marketing worden gemaakt. Zo kan men via data-driven marketing bijvoorbeeld een customer journey met touchpoints in kaart brengen of een klantprofiel met diverse kenmerken maken. Als bijvoorbeeld uit data blijkt dat klanten van een onderneming voornamelijk vrouwen tussen de 30 en 40 jaar zijn die tussen 19:00 en 19:30 de webshop bezoeken, kan men als onderneming op basis hiervan een doelgerichte marketing strategie uitzetten.

Data over het gedrag van consumenten kan vanuit diverse bronnen worden verkregen. Ondernemingen kunnen kijken naar hun eigen verkoopcijfers of zelf vragenlijsten uitzetten naar consumenten. Over het algemeen worden data-driven beslissingen genomen op basis van meerdere bronnen van data die afkomstig zijn vanuit verschillende afdelingen binnen een onderneming. Deze databronnen worden binnen de onderneming veelal gekoppeld in een datawarehouse, oftewel een centraal punt waar alle beschikbare data van alle afdelingen samen is gebracht. Het is daarnaast niet ongebruikelijk dat men voor data-driven marketing gebruik maakt van externe data of partijen om de eigen data mee aan te vullen.