Lisette Gerbrands

(Eind)redacteur Sanoma, Libelle TV en Libelle

Gepubliceerd op 22-12-2016

Earned media

betekenis & definitie

Earned media is een van de mediatypen binnen de marketing en communicatie die betrekking heeft op allerlei vormen van content die door derden wordt aangeleverd. De content die kan worden gezien als earned media is dus altijd vanuit een ander perspectief gecreëerd dan het perspectief van de onderneming zelf.

Earned media is een van de mediatypen binnen de marketing en communicatie die betrekking heeft op allerlei vormen van content die door derden wordt aangeleverd. De content die kan worden gezien als earned media is dus altijd vanuit een ander perspectief gecreëerd dan het perspectief van de onderneming zelf.

Binnen marketing wordt veelal onderscheid gemaakt tussen drie vormen van media, namelijk paid, owned en earned media. Dit laat zich vrij vertalen naar betaalde, eigen en verdiende media. Earned media, oftewel verdiende media, heeft hieromtrent betrekking op objectieve informatie over de onderneming of het merk die door derden via diverse media wordt aangeboden. Earned media wijkt hiermee af van de meer traditionele paid media, zoals advertenties. Bij earned media probeert men de klant juist aan zich te binden door te verwijzen naar kwalitatieve, objectieve informatie over de onderneming en het product en zich op deze manier te profileren als marktleider. Earned media draagt zo bij aan het thought leaderschip van de onderneming.

Earned media kan zich op verschillende manieren manifesteren. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld reviews van producten in vakbladen of websites, discussies door consumenten over producten op fora en (blog)posts over producten op sociale media.
In tegenstelling tot paid of owned media, is de invloed die men kan uitoefenen op de inhoud van earned media gering. Het gaat erom dat deze tot stand komt via derden, bijvoorbeeld klanten die persoonlijk iets delen over een product of dienst. Doordat earned media wordt geproduceerd door derden, wordt het ook wel free publicity genoemd.