Katholieke Encyclopaedie

Uitgeverij Joost van den Vondel (1933-1939)

Gepubliceerd op 29-10-2019

Persoonlijkheidsonderwijs

betekenis & definitie

Stelsel en naam zijn van den Amsterdamschen sociaal-democratischen onderwijzer L. Groeneweg, sinds 1930 hoofd der Hillegomschool te A’dam. Persoonlijkheid is vlg. Groeneweg: „de harmonische compositie van alle latente en manifeste factoren van den mensch.

Het p. wil aan die latente en manifeste factoren gelegenheid geven zich te ontwikkelen. De manifeste factoren laten zich door manifeste middelen tot groei brengen, de latente o.m. door telepathische beïnvloeding”. Van → Montessori heeft hij het vrijheidsbeginsel bij het onderwijs overgenomen, van het → Daltonstelsel de taken. Ter kenschetsing der methode: Vaak staat, vooral in de ochtenduren, de radio aan, onder begeleiding waarvan de leerlingen hun werk maken.

Doel hiervan is, volgens Groeneweg: negatieve concentratie, af leiden van storende prikkels en het onderbewust opnemen van muziek.Sinds Juni 1930 bestaat er een soort vereeniging, „Persoonlijkheidsonderwijsconcentratie”. Er zijn thans vijf scholen met p.: die van Groeneweg zelf, verder een te Enschede, Utrecht, Hilversum en Assebrouck-Brugge in België. Rombouts.

Lit. : L. Groeneweg, Glimpen v. d. nieuwe school: P., een prakt, proeve (1925) ; P., bulletin 1-4 (1931-’32).