Duitsch schilder en etser; * 1578 te Frankfort a. M., ✝ 1610 te Rome; vroeg naar Italië, alwaar in de leer bij Joh.
Rottenhammer te Venetië en van 1600 af te Rome. Hier kwam E. spoedig tot hoog aanzien; o.a. bevriend met P.
Brill, die evenals de Venetianen zijn werk zeer beïnvloed heeft. Ook Caravaggio heeft zijn geest op gelukkige wijze bevrucht.
Uit dit alles groeide zijn kunst, waarin op geheel eigen manier de klassieke landschapsschildering met romantische motieven vereend is en de clair-obscurproblemen in zijn talrijke interieurs met figuren op zóó fijnzinnige en meesterlijke wijze behandeld zijn, dat men op dit punt hem als den onmiddellijken voorlooper van Rembrandt beschouwt. Feitelijk valt dit verband tusschen de beide meesters te construeeren via Pynas en Lastman, die in Rome met Elsheimer samenwerkten.
Het sterkst blijkt zijn verwantschap met Rembrandt misschien nog in zijn prachtige serie etsen en teekeningen, die dikwijls verrassend sterk aan dezen grooten meester herinneren. Deze zijn voor een groot deel in Frankfort a.
M.Lit.: W. Bode, A. E., der Röm. Maler deutscher Nation, in Jahrb. d. kön. preuss. Kunstsamml. (1880 en 1881); W. Seibt, A.
E., Leben u. Werke. Schretlen