Handelslexicon

J. Hagers (1910)

Gepubliceerd op 13-03-2019

Firma

betekenis & definitie

Firma - Eng. firm. Fr. raison, raison de commerce, raison sociale, D. firma. De naam, waaronder de koopman of fabrikant zijn handel drijft en waarmede hij zijn handelsbrieven en contracten onderteekent. De firma is eigenlijk de naam van de handelszaak, in tegenstelling van dien van den eigenaar der zaak.

Wellicht diende oorspronkelijk het gebruik van een firma ter vermijding van zooveel namen als de zaak deelgenooten had en koos men een der meest bekende en meest geachte leden om diens naam te vermelden met de toevoeging van de woorden „en compagnie”, of, ter vermijding van onderscheiden voornamen b.v. Gebroeders, enz. Bestaat een firma lang en heeft zij in de handelswereld bekendheid en achting verworven, dan geeft haar dit een bijzondere waarde, die ook door de opvolgers van de oorspronkelijke deelgenooten op prijs wordt gesteld, die dan ook boven hun eigen naam dien der firma voor den handel verlangen te behouden. Zoo zijn er dan ook tal van firma’s, waarvan de tegenwoordige deelgenooten nooit in eenige betrekking hebben gestaan met hem, wiens naam de firma draagt.

De wettelijke bepalingen ten aanzien van een vennootschap onder firma zijn nader omschreven in het W. v. K. art. 16, enz.

— Drooglever Fortuyn, P., Eenige beschouwingen over het vermogen der firma. Uitgave van J. Vurtheim & Zoon, Rotterdam 1894.

— Levy, J. A., Rechtskarakter der firma, f 0.90.