Formule 1

Mischa Bijenhof (2022)

Gepubliceerd op 22-02-2022

Pr

betekenis & definitie

Vakgebied dat zich bezighoudt met public relations, ofwel reclame. Pr-campagnes van teams en sponsoren worden steeds belangrijker voor de inkomsten van een Formule 1-team.

Alleen maar een sticker op een auto plakken is niet meer genoeg om als bedrijf naamsbekendheid te genereren. Steeds vaker willen sponsoren in ruil voor het sponsorbedrag dat zij een team betalen, iets terugkrijgen. Bijvoorbeeld een evenement waarbij de coureur van dat team verschijnt, of vipkaarten voor een Grand Prix. Vodafone verlangde voor hun sponsoring van McLaren dat de toenmalige coureurs Femando Alonso en Lewis Hamilton reclame zouden maken voor hun product. De pr-afdelingen van zowel het team als de sponsor gingen aan de slag en kwamen met een reeks kekke filmpjes waarin de coureurs voor de dag komen als twee vrolijke kwajongens. Red Buil heeft pr tot een kunstvorm verheven door zijn naam te verbinden aan allerlei stunts en extreme sporten.

Mercedes nodigt regelmatig pers en gasten uit voor een rondje over het circuit in een snelle straatauto, met Lewis Hamilton achter het stuur. Voor kleinere sponsoren kan het uiteraard ook bescheidener: tegen betaling mag elk bedrijf zich ‘officieel partner’ van een Formule 1-team noemen.