Elles van Mullekom

Student aan Radboud Universiteit Nijmegen

Gepubliceerd op 20-01-2016

2016-01-20

Marktsegment

betekenis & definitie

Een marktsegment is een groep mensen die iets gemeen hebben met elkaar. Samen vormen ze een deel van de gehele markt.

Het begrip 'marktsegment' wordt binnen de marketing gebruikt om een groep mensen aan te duiden die iets met elkaar gemeen hebben. Door de markt te verdelen in deze segmenten is het gemakkelijker voor een bedrijf om een doelgroep te kiezen die bij hun product of dienst past. Dit kan bijvoorbeeld worden gedaan op demografisch, geografisch of psychologisch niveau, of door deze te combineren.

Wanneer een bedrijf zich bezighoudt met een klein segment, kunnen ze zich in een niche plaatsen. Een niche is een erg klein en specifiek segment. Een duur jachtschip is daar een voorbeeld van; de meeste mensen hebben daar niet genoeg geld voor, maar er is een groep die dat wel zou kopen.

Marktsegmentatie moet aan een aantal zaken voldoen. Ten eerste moet het segment bereikbaar zijn. Ten tweede is het belangrijk dat de groep voldoende omvang heeft. Daarnaast moet het segment meetbaar zijn en als laatste moet het zo veel mogelijk homogeen zijn. Als aan al deze criteria is voldaan, is er succesvol een marktsegment gedefinieerd.